Starter med en vægt og et mål

Når vægten og livmålet bliver for stort er der en lang rejse foran en. Men en ting følger altid med - vægten og målebåndet.

Træning bliver væsentlig

Om du vil det eller ej bliver træningen en vigtig del af vægtabet..

Det du putter i munden

Endelig er der maden - for selv den hårdeste træning kan ikke ændre ved, at du også må kigge på det du putter i munden.

Vægt, træning og god mad

Jeg har altid været en stor mand, men jeg har også altid trænet meget. Men det jeg har trænet mest har altid været karate.

Men op igennem mine teenager år, trænede jeg også andre sportsgrene. Basketball, volleyball og løbetræning. Der blev også tid til at snuse til ting som judo, ju-jutsu, kendo og aikido. Alt i alt betød det at jeg i slutningen af folkeskolen og i min gymnasietid var i super god form – og kunne spise alt hvad jeg lystede.

Men da jeg flyttede sammen med min første kæreste, langt fra min hjemby og langt fra alle mine sportsgrene, så steg vægten. Men det var ok – jeg var næsten mager, så et par kg. mere var kun velkomne.

På et tidspunkt manglede jeg at dyrke en form for sport igen, og fandt vægtløftning. Jeg havde et naturligt talent – god smidighed, hurtige reflekser og god balance. Men jeg var for let i forhold til min højde. Så min træner bad mig om at tage på, og det gjorde jeg så. I en alder af 28 smuttede min vægt op over 100kg, og den har aldrig været under igen.

I et par år dyrkede jeg nu mange former for styrkebetonet sport, vægttræning, vægtløftning og styrkeløftning var mine favoritter. Jeg begyndte også til boksning, alle samme sportsgrene der betød at det var en fordel at jeg var stor.

Jeg kom tilbage til karaten, men min vægt steg stadig. Jeg holdt af god mad og slik, og bevægede mig bare ikke nok.

På et tidspunkt gik det op for mig, at jeg blev forpustet når jeg bukkede mig ned og bandt mine sko og det forskrækkede mig. Så jeg gik i gang med en hård kur, og tabte mig fra 143 kg. ned til 113 kg.

Men alt skal vedligeholdes, og så et vægttab, og vægten krøb igen op, men jeg fik tag om den, og drev den fra 123 kg ned til 113kg igen.

Og nu burde alt så være godt. Men da jeg blev far og hverdagen blev vendt på hovedet så smuttede de gode intentioner og vaner også. Vægten steg igen, og da den endte på 127kg, kunne jeg godt se at jeg måtte gøre noget.

Så hvad så – jo, min plan er allerede gået i gang. Jeg følger, så godt som det er muligt, igen en kostplan som en diætist har lagt for mig. Jeg træner en del, ja faktisk forsøger jeg at få en lille smule træning ind hver eneste dag.

Men jeg kan godt set at det næppe er nok. Så jeg har også hyret en personlig træner, og håbet er at få lagt en træningsplan, der gør at jeg kan træne både de dage, hvor jeg ikke kan forlade mit kontor, og de dage hvor jeg kan komme ned i det lokale fitnesscenter.

Og hvad er så mit mål? Jo – vægten skal ned, men faktisk så kigger jeg mindre på vægten og mere på min fedtprocent og livvidde.

Så sandheden er, at da jeg for et par dage siden startede projektet, vejede jeg 129,5kg og havde en fedtprocent på 32,5. Jeg er nu kommet ned på 127,5kg og med en fedtprocent på 31,2. Men vejen er lang og den bliver også hård. Jeg vil ned i vægt, jeg vil i god form og have strammet de gamle muskler op igen.

Denne blog er en del af min plan om at være bevidst om min daglige motion og spisevaner, og jeg vil forsøge at skrive i den så tit som muligt.